En un món en canvi constant i, sobretot, en evolució constant, no són poques les persones que es pregunten si els seus llocs de treball perillen en un futur proper i si una màquina, un ordinador, un programa o una aplicació seran els encarregats de substituir-los. Els departaments comercials no s’escapen d’aquesta pregunta.
És precisament per aquest motiu, que sovint els departaments comercials veuen —erròniament— les apps per vendre i les webs com a amenaces del seu futur professional. Tot i això, els volem enviar un missatge de tranquil·litat, ja que tots aquells treballs en els quals es requereix creativitat, talent i capacitat comunicativa per desenvolupar una tasca, la tecnologia mai no podrà substituir l’ésser humà. En aquests llocs de treball, la tecnologia només funciona com un complement dels treballadors per millorar i facilitar la seva experiència laboral.
L’art de vendre no és una qualitat de la qual tothom disposa perquè requereix coneixement, esforç i molta experiència. L’experiència és la base del venedor, perquè com més situacions has viscut més preparat estàs per a un contratemps.
Actualment, i cada vegada més, els departaments comercials incorporen al seu dia a dia eines fetes a mida i pensades per millorar el procés de venda, existeixen moltes apps i webs (i/o ecommerce) pensades expressament per incentivar les vendes però mai per substituir un comercial.
Les aplicacions ofereixen l’ajuda que la força comercial necessita abans, durant i després d’una visita comercial
Existeixen Apps que ens permeten tenir reunions en línia des de qualsevol punt del planeta i poder parlar en directe amb el nostre interlocutor, no oblidem que l’expressió no verbal és un dels punts més forts d’una venda. Aquesta opció ajuda els comercials a contactar amb el client sense necessitat de desplaçar-se, però mostrant de forma visual la seva persona i articulant un bon speech, fets vitals per tancar una venda.
També existeixen apps per a empreses capaces de controlar i gestionar la documentació interna, per tenir presentacions, catàlegs visuals, llistes de preus i tots els documents a punt en el moment que es necessitin durant el procés de venda. Aquest recurs funciona com a suport durant els discursos del venedor encara que el protagonista sempre és el comercial.
A més de les famoses Apps CRM que ens permeten fer una millor gestió de la informació dels nostres clients per personalitzar el discurs comercial i acostar-nos més a la venda. Ajuden els venedors a conèixer i recordar els seus clients en el cas que es tingui una cartera de clients molt àmplia.
Com més a prop estàs d’un client, coneixes els seus gustos, habilitats i característiques personals, més a prop estàs de vendre
Sense oblidar, el més temut E-commerce, el catàleg online per comprar mitjançant la web de l’empresa. Per fi la força comercial comença a veure aquest recurs com, el que és, un complement de treball ja que sense un bon procés de vendes acompanyat d’un bon discurs no arribaríem a la venda massiva. L’ecommerce ajuda els comercials a atendre els clients les 24 hores del dia, els 365 dies l’any.
Els comercials s’ajuden d’eines, però sense ells no hi hauria venda
Si volem acomiadar-nos d’alguna cosa podem començar a fer-ho del que entenem com l’oficina tradicional: quatre parets, una taula, una cadira i una foto de la família. Actualment els comercials surten a buscar els seus clients, i estan preparats per vendre a qualsevol lloc i en qualsevol moment.
Per a la majoria de Directors Comercials i CEOs, la seva veritable oficina, és aquella en què passen la major part del temps laboral, que actualment és el dispositiu mòbil: hem après a treballar als seients de l’AVE, a les sales d’espera de l’aeroport, el seient posterior d’un cotxe, el bar, pel carrer, etc. Mai no saps on ni quan pot sorgir una venda i, per això, els comercials sempre estan preparats per a això.
Per tant, concloem afirmant que els departaments comercials són i seran sempre imprescindibles. Vendre no és un art racional ni matemàtic sinó que cada client és diferent i té unes necessitats concretes que només poden ser cobertes pel sisè sentit d’un bon speech, i aquest només pot ser donat per un bon comercial.