Després d’assistir al eShow Barcelona hem observat que encara hi ha empreses que no s’atreveixen a fer el pas d’endinsar-se al món e-commerce. A continuació exposem les raons per les que tota empresa de productes hauria de tenir un e-commerce.

Encara que la major part d’empresaris ja han interioritzat el “si no estàs a Internet no existeixes” i no és estrany veure que fins i tot la fruiteria Manel del poble (sí, aquesta petita que fa cantonada) té la seva pròpia pàgina web. No obstant això, no tothom veu tan clara la necessitat de vendre a través de la xarxa, és a dir de tenir un e-commerce.

Però, quins són els avantatges de l’e-commerce?

1. Abast de més clients i vendes 24/365. Una plataforma de venda online escapa de les limitacions físiques i temporals dels negocis convencionals: la xarxa permet arribar a clients de tot el món i les transaccions es poden efectuar durant les 24 hores dels 365 dies de l’any. La popularització de les aplicacions de venda per a dispositius mòbils, dos de cada deu espanyols ja les utilitzen, segons dades de Cetelem.

Aquests beneficis de l’e-commerce també serveixen per a aquelles companyies que combinen la venda a través de la xarxa amb la botiga física, ja que cada vegada és més habitual que el client compari preus i productes via Internet abans de decidir-se a comprar. En aquest cas, Internet actua com un gran aparador.

El E-Commerce ayuda a las empresas a poder abrir un nuevo canal de distribución y venta de sus productos en el que los clientes pueden comprar desde dónde quieran y en cualquier momento

2. Reducció de despeses i augment del benefici. Aquí cal diferenciar entre els e-commerce purs (només operen a la xarxa) i els que combinen botiga física i online. En el primer cas, el primer estalvi substancial és el de la compra o lloguer d’un local adequat per a la venda al públic: només cal un magatzem.

En tots dos casos, la venda a través d’Internet permet un major control d’excedents per la possibilitat d’analitzar el rendiment a temps real, de manera que es pot reaccionar de forma ràpida i aplicar promocions o descomptes puntuals per donar sortida al producte que es acumula.

3. Millor atenció al client i identificació de nínxols de mercat. No només es tracta de vendre més, sinó de vendre millor. Les xarxes socials -en què participen nou de cada deu internautes espanyols- permeten apropar les empreses als consumidors, ja que serveixen d’orelles per a uns i d’altaveu per als altres. La interacció entre les dues parts, fluida i constant, subministra a l’empresa un coneixement més profund sobre els hàbits i preferències dels seus clients, i facilita una resposta ràpida en el cas de queixes o reclamacions.

A més, tota la informació que es recopila és de summa utilitat per als departaments de màrqueting a l’hora de preparar campanyes i promocions, així com per identificar nínxols de mercat a explotar.

Finalment, cal destacar que l’e-commerce és una opció beneficiosa per a qualsevol tipus d’empresa, sigui quin sigui el seu producte. El que serà imprescindible en tots els casos és comptar amb una bona planificació logística, per tal d’evitar que les despeses d’enviament sobrepassin el preu del producte, cosa que pot passar quan el client està molt lluny o en una zona de difícil accés. A més a més, les vendes per Internet són vàlides per a qualsevol tipus de client, ja sigui el consumidor final (Business to consumer, B2c) o una empresa (Business to business B2b), si bé el plantejament de la plataforma d’e-commerce haurà d’adaptar-se a les necessitats de cada un d’ells.